khabargozarisaba.ir
جمعه ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - 2018 October 19
کد خبر: ۲۳۸۶۱
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۷
گزارش صبا از تور خبرنگاران؛
گردشگری از آن جهت که می‌تواند راهی برای معرفی و اشاعه فرهنگ، آداب و رسوم و جاذبه‌ها و داشته‌ها باشد اهمیت بسیار دارد.

اگر از ابعاد اقتصادی این صنعت بگذریم می‌توان گفت، ‌از طریق گردشگری با ناشناخته‌هایی آشنا می‌شویم که ریشه در تاریخ و فرهنگ کشور دارد.

به گزارش «صبا»، یکی از این ناشناخته‌ها که به واسطه برگزاری تور گردشگری برای خبرنگاران معرفی شد، گردشگری راه‌آهن است. توری که شاید در مرحله نخست ارتباط آن با زیرساخت‌های حمل و نقل کشور به ذهن تداعی شود اما آنچه از دل آن بیرون آمد، آشنایی با مسیری است که ریشه در تاریخ این مرز و بوم دارد.

محمد محسنیان که راهنمایی این تور را بر عهده داشت در این باره گفت: هر تور گردشگری داستانی در پس خود دارد. ما نیز درصدد معرفی هویت راه آهن هستیم. هویتی که با داستان‌های تاریخی بی‌شماری همراه است.

داستان‌های راه آهن زیاد است چنان‌که هر محور از شمال و جنوب گرفته تا شرق و غرب، تاریخ عجیبی را به‌خود اختصاص می‌دهند اما محور شمال، مقصد تور خبرنگاران بود که با داستان‌هایی از ساخت گرفته تا تونل‌ها و جان‌پناه‌ها همراه شد.

امروزه شاهد توسعه حمل و نقل مسافري در حوزه ريلي -كه جزو حوزه‌هاي اولويت‌دار است- هستيم. چنان‌که به گفته مسئولان، خدمات شبكه‌هاي حمل و نقل ريلي ما در بسياري از محورهاي كشور تا جايي پيش رفته است كه نياز گردشگران با كيفيت مناسب پاسخ داده مي‌شود.

مديران شركت راه آهن كشور معتقد هستند؛ توسعه جذب گردشگران خارجي در دستور كار جديد راه آهن قرار دارد، بايد به اين نكته اشاره كرد كه ايران، همانند كشورهاي اروپايي خواهان فعال شدن توريسم ريلي است و با ورود قطارهاي گردشگري و همچنين گردشگراني كه طي اين مدت وارد كشور ما شده‌اند، توانسته‌ايم قدم‌هاي بزرگي را در صنعت توريسم برداريم.

محسنیان با تاکید برآن‌که، بین گردشگری ریلی و گردشگری راه‌آهن تفاوت وجود دارد متذکر شد: گردشگری ریلی آن چیزی است که به واسطه وسیله حمل و نقل و شبکه ریلی اتفاق می‌افتد؛ مانند آنچه در حضور گردشگرانی که با قطار سفر می‌کنند شاهد هستیم اما گردشگری راه آهن بر هویت و داستان‌های راه‌آهن تاکید دارد؛ تاریخ و آنچه از دل آن به عنوان راه‌آهن می‌شناسیم. در گردشگری راه‌آهن به صدای ریل گوش می‌دهیم و از ندای پل ورسک و داستان‌های تونل‌های 36، 16، 43 و شش سخن می‌گوییم.

در این سفر از کنار آبشار شورآب در ۴۵ کیلومتری جنوب شهر زیراب گذشتیم. آبشاری که وجه تسمیه‌ای شده‌است برای نامگذاری شهر شورآب و به همان واسطه ایستگاه شوراب. آب این چشمه و آبشار به‌خاطر گذر از لایه‌های گوگردی زیر زمین قابل استفاده نبوده و به همین دلیل شوراب نام دارد. بهدلیل وجود املاح فراوان مجرا و محل ریزش این آبشار به شکل بسیار زیبایی به رنگ قرمز درآمده‌است. بنابر گفته سالخوردگان، در زمان جنگ جهانی دوم، روس‌ها از این آب و گل ولای آن برای مصارف پزشکی بهره‌برداری می‌کردند. البته مسیر از تونل‌ها و پل‌ها پر بود که هریک داستانی برای خود دارد.

۹۰ کیلومتر از کل مسیر راه آهن سراسری از شهرستان سوادکوه عبور می‌کند. وجود جنگل‌های زیبای دامنه البرز در شمال این منطقه به‌همراه مناظر طبیعی فراوان، این مسیر ارتباطی را به یکی از جاذبه‌های گردشگران این شهرستان بدل کرده‌‌است.

محسنیان درخصوص تونل شماره شش راه آهن شمال داستانی تعریف کرد و گفت: این تونل یادآور کارگرانی است که اکنون در محوطه آرامگاه اخوت آرمیده‌اند. هشتاد سال پیش هنگام ساخت تونل تعداد زیادی از کارگران جان خود را از دست دادند. از این رو، محوطه بنای یاد بودی با دیوار سیمانی روکش‌دار برای آنها ساخته شد که امروزه بخشی از آن تخریب شده‌است اما بازهم می‌توان داستان آن‌را در تورهای گردشگری تعریف کرد.

در این میان قطعا یکی از زیبایی‌های این مسیر، پل ورسک است. پلی که از شاهکارهای معماری دنیا به‌شمار می‌رود و در جانب شرقی ارتفاعات مشرف به آبادی ورسک ساخته شده و راه آهن سراسری تهران به شمال کشور را به‌هم متصل می‌کند. پل‌های دیگر راه آهن سوادکوه با سنگ و ملاط سیمان ساخته شده‌اند که هریک دارای زیبایی‌های حیرت‌انگیزی هستند، از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به پل‌های شورآب، اوریم و شیرگاه اشاره کرد.

البته نمی‌توان از مسیرهای جنوبی غافل شد. چنان‌که به گفته گردشگران، تونلهای ۲۲ و۲۳ راه آهن جنوب که به نام‌های شاهی و شاهپور نیز خوانده می‌شوند؛ یکی از جذاب‌ترین بخش‌های راه آهن ایران هستند. مجموعه‌ای از زیبایی‌های طبیعی و صنعتی، این منطقه را به مقصدی استثنایی در ایران بدل کرده که متاسفانه به دلیل نبود امکانات، برای گردشگران کاملا ناشناخته مانده است. در این‌جا رود دز از کم‌عرض‌ترین دره‌های خود عبور می‌کند. دو تونل به طول‌های ۲۴۸۱ و ۲۵۲۵ متر که دومین و سومین تونل‌های راه آهن در زمان احداث بوده‌اند و تنها ۱۳۰ متر با یکدیگر فاصله دارند در دل صخره‌های آن کنده شده‌اند. دهانه شمالی تونل ۲۲ در دیواره‌ای به ارتفاع حدود ۹۰۰ متر واقع شده است! و مسیر جاده تدارکاتی راه آهن در این‌جا به‌صورت نیم تونل در دل صخره‌های طرف دیگر دره حفاری شده و هنوز پس از هشتاد سال می‌توان باقیمانده ساختمان‌های اقامتی، کمپ پشتیبانی و پل‌های موقت ارتباط‌دهنده دو طرف دره را مشاهده کرد. اگر به همه این‌ها طبیعت بهاری زاگرس را اضافه کنید با منظره‌ای مواجه خواهید شد که هیچ عکس و فیلمی یارای انتقال حسی را که به هنگام حضور در آن‌جا تجربه می‌کنید نخواهد داشت. پانورامایی که در ادامه می آید از حدفاصل این دو تونل گرفته شده است و در حد توانش معرف زیبایی‌های این نقطه است.



معصومه دیودار


ارسال به دوستان
برچسب ها: فرهنگ ، گردشگری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: